Vanliga frågor och svar om avgifter för vatten och avlopp
Här hittar du information kring avgifterna för vatten och avlopp (VA) som du som kund hittar på din faktura.
Varför betalar jag för vatten och avlopp?
Du betalar för att få tillgång till rent dricksvatten och för att ditt avloppsvatten ska bli omhändertaget och renat. Kommunen ska inte tjäna pengar på verksamheten. Avgiften ska däremot täcka kostnaderna för produktion, underhåll och utveckling av kommunens VA-system – alltså vatten- och avloppsledningar, reningsverk och pumpstationer.
Vem bestämmer hur mycket det kostar?
Det är kommunfullmäktige som beslutar om avgifterna. De bygger på något som kallas självkostnadsprincipen. Det betyder att du och övriga vattenkunder delar på den faktiska kostnaden för att driva VA-verksamheten.
Vad betyder de olika avgifterna som finns med på fakturan?
Avgiften är uppdelad i delar:
- Förbrukningsavgift – en rörlig avgift som beror på hur mycket vatten du använder. Din vattenmätare mäter din förbrukning, så att du betalar rätt summa.
- Fast avgift - en fast avgift som är samma för alla kunder oavsett hur mycket vatten du använder. Kostnaden täcker drift, underhåll och tillgänglighet till VA-nätet.
- Bostadsenhetsavgift – en fast avgift som du betalar för varje bostad på din fastighet. Det gör att avgiften blir rättvis – oavsett om du bor i villa, radhus eller lägenhet. En bostadsenhet är ett avskilt boendeutrymme, med kök och toalett och ofta egen ingång.
Exempel:- En villa = 1 bostadsenhetsavgift
- Ett hyreshus med sju lägenheter = 7 bostadsenhetsavgifter
Ny taxa för vatten och avlopp från 1 maj 2025
Varje år justerar kommunen avgifterna efter de faktiska kostnaderna. 1 maj 2025 höjdes avgiften för vatten och avlopp med 7 procent.
På september månads faktura har vi lagt till kostnaden för prisändringen under perioden 1 maj till 30 juni, som inte kom med på den förra fakturan.
Har du frågor eller vill dela upp betalningen? Kontakta kundservice på 0554-191 35 (välj knappval 1), telefontid helgfria vardagar klockan 10-12. Du kan också mejla till va.verken@kil.se
Här ser du de avgifterna efter och innan årets höjning.
Ny avgift (2025) | Tidigare avgift (2024) | |
|---|---|---|
Förbrukning | 34, 14 kronor per kubikmeter | 31, 25 kronor per kubikmeter |
Fast avgift | 2819,45 kronor per år | 2635 kronor per år |
Bostadsenhetsavgift | 3395, 91 kronor per år och bostadsenhet | 3173 kronor per år och bostadsenhet |
Varför höjer ni avgiften varje år?
Det du betalar i VA-avgift används till att producera dricksvatten, underhålla ledningsnätet och ta hand om och rena avloppsvattnet.
Inflationen påverkar även kommunen. Kostnaderna för el, material och investeringar har ökat. Dessutom behöver vi bygga ut och underhålla VA-systemet för att kunna leverera vatten men också för att förhålla oss till nya krav och regler. Det kan handla om reparationer av vatten- och avloppsledningar och pumpstationer eller bygge av nytt vattenverk. Avgiften höjs för att täcka dessa kostnader – inte för att gå med vinst
Under många år har avgifterna för vatten och avlopp i Sverige varit relativt låga. Det beror på att många av våra vatten- och avloppsanläggningar byggdes under 1950- och 1970-talen med statliga bidrag som täckte stora delar av kostnaden. Det har gjort att VA-verksamheten har kunnat hålla nere priserna – trots att det egentligen kostat mer att driva och underhålla systemen.
Flera utmaningar som ökade miljökrav, ökat behov av klimatanpassning och stora investeringsbehov, kommer att påverka kostnaderna för VA-verksamheten framöver. Det betyder att vi kommer att behöva vänja oss vid ökade avgifter.
Måste jag betala även om jag inte använder vatten?
Ja, om din fastighet har en förbindelsepunkt (Förbindelsepunkten är den plats där fastighetens egna ledningar är inkopplade på det kommunala ledningsnätet) är du avgiftsskyldig. Det beror på att du har tillgång till tjänsten, även om du inte använder den just nu
Hur kan jag påverka mina kostnader?
Avgiften för vatten och hushåll beror delvis på hur mycket vatten du använder. Genom att minska vattenanvändningen minskar du också dina kostnader.
Här kan du läsa mer om hur du kan minska vattenförbrukningen i ditt hushåll
Var vänder jag mig med frågor?
Har du frågor kring din VA-avgift? Kontakta kundservice på 0554-191 35 (välj knappval 1), telefontid helgfria vardagar klockan 10-12. Du kan också mejla till va.verken@kil.se
Sidinformation
- Sidan uppdaterad:
- 2 oktober 2025