Gå till innehåll
Driftinformation 5

Avgifter och regler

När ditt barn har en plats i förskola eller fritidshem betalar du avgift för platsen en gång i månaden. Avgiften är baserad på hushållets inkomster. Se därför till du har meddelat rätt inkomstuppgifter.

Avgift och maxtaxa

Avgiftssänkning för hushållen från och med 1 juli 2026
Från och med 1 juli 2026 sker en förändring av reglerna för avgifter i förskola och fritidshem, vilket innebär lägre avgifter för många hushåll.

Förändringen innebär att 10 000 kronor per månad ska räknas bort från hushållets inkomst när avgiften beräknas. Det betyder att en del av inkomsten inte längre påverkar avgiften, vilket sänker kostnaden jämfört med tidigare. Avdraget sker automatiskt och du som vårdnadshavare anger precis som tidigare din månadsinkomst före skatt.

De nya reglerna börjar gälla 1 juli 2026. Exakta belopp fastställs när förordningen har trätt i kraft. Fram till dess gäller tidigare avgifter, läs nedan.

Avgiften för förskola och fritidshem utgår från ditt hushålls avgiftsgrundande inkomst. Det finns ett inkomsttak som från och med den 1 januari 2026 är 61 560 kronor per månad.

Tänk på att alltid anmäla ändrad inkomst. Höjd eller sänkt inkomst påverkar din avgift för barnomsorg. Du ändrar dina inkomstuppgifter via den blå knappen ovan.

Avgiftsnivåer 2026

För dig som har flera barn i förskola eller fritidshem samtidigt gäller avgifter enligt nedan.

Förskola:

  • Första barnet: tre procent (3 %) av bruttoinkomsten, max 1847 kronor.
  • Andra barnet: två procent (2 %) av bruttoinkomsten, max 1 231 kronor.
  • Tredje barnet: en procent (1 %) av bruttoinkomsten, max 616 kronor.

Fritidshem:

  • Första barnet: två procent (2 %) av bruttoinkomsten, max 1 231 kronor.
  • Andra barnet: en procent (1 %) av bruttoinkomsten, max 616 kronor.
  • Tredje barnet: en procent (1 %) av bruttoinkomsten, max 616 kronor.

Sidinformation

Sidan uppdaterad:
25 juni 2026