Driftinformation 4

Turism, att besöka i Kils kommun

Invigning av gamla loket vid Fryksta

Kils kommun ligger vid den södra delen av Fryken, vilket har gjort bygden till en knutpunkt för bland annat järnvägskommunikation då Kil trafikerar järnvägar i fem olika riktningar.

Ett populärt utflyktsmål är området kring Fryken och grillplatsen med kanske Värmlands vackraste utsikt - på toppen av slalombacken. Kil har även ”Sveriges vackraste järnväg” i form av Fryksdalsbanan samt resterna av Sveriges första järnväg för allmän trafik, Fryksta-Clara Elfs jernväg, invigd 1850.

I Kil finns en mängd sevärdheter , vandringsleder och utsiktsplatser. Välkommen att hitta just ditt smultronställe. Besök gärna våra besöksserviceplatser, de hjälper dig med information, kartor och broschyrer.

Besöksserviceplatser och turistinformation

Besöksservice är en enklare form av turistinformation. Här kan du få hjälp av kunnig personal med enklare frågor, information och broschyrer över området.

Våra besöksserviceplatser

Här hittar du en karta över våra besöksserviceplatser. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Öppettiderna på besöksserviceplatserna är knutna till respektive platsens ordinarie verksamhet. Se respektive hemsida för exakta öppettider.

Sidinformation

Sidan uppdaterad: