Gå till innehåll
Driftinformation 7
Kontakta oss

Kris och beredskap

Vid en kris behöver vi kommunicera med dig som medborgare. Om våra digitala kanaler inte fungerar behöver vi andra som fungerar. Därför har vi utsett fem informationspunkter (platser) där du kan få information.

Informationskanaler

Vid en kris använder vi normalt dessa informationskanaler:

  • kil.se
  • Facebook
  • SMS-tjänst
  • Sveriges Radio P4 (Värmlandsradion) används vid en allvarligare incident.

Sveriges Radio P4 är Sveriges beredskapskanal men under en samhällskris med elavbrott kanske alla inte nås av radio.

Informationspunkter

Vid ett längre strömavbrott är det risk för att internet och mobiltelefoner inte längre fungerar och då måste vi ha andra kanaler för att kunna kommunicera. Vi har därför utsett fem informationspunkter.

Vid en informationspunkt kan vi sätta upp skriftlig information till dig om internet inte fungerar. Vi sätter upp meddelanden vid entréer eller närliggande fönster så att du kan läsa dem utifrån. Vid behov kan vi även komma att använda våra informationspunkter till samlingsplatser.

Dessa är våra informationspunkter:

  • Bodaskolan
  • Fageråsskolan
  • Tolitaskolan
  • Vikstaskolan
  • Kils bibliotek, kommunhuset.

Klicka här för att se informationspunkterna i vår karta Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Brandstationer

Om du inte kan larma 112 på annat sätt så kan du vid nödläge trycka på en knapp utanför brandstationen i Högboda respektive Kil. Stationens beredskapsstyrka får då ett larm om att de ska ta sig till stationen för att någon där behöver hjälp. De kommer inom fem minuter.

Sidinformation

Sidan uppdaterad:
3 juni 2024