Trygghetslarm
Att veta att du snabbt får kontakt med personal för att få hjälp ger dig möjlighet att bo kvar hemma och leva ett självständigt liv med hög trygghet.
Ett digitalt trygghetslarm är en apparat som går över det mobila nätet och behöver ha ett eluttag för att fungera.
Du kan larma vid trygghetslarmens huvudcentral eller på den kroppsburna larmknappen. Den kroppsburna larmknappen kan fås som ett halsband runt halsen eller som ett armband runt armen.
Larmet går till larmcentralen
När du trycker på ditt trygghetslarm svarar en larmcentral och frågar vad du behöver för hjälp. När samtalet med larmcentralen är över har ett SMS skickats till den hemtjänstgrupp som arbetar där du bor. När hemtjänsten får sitt SMS meddelande har de upp till en timme på sig att komma till dig.
Ett trygghetslarm måste beviljas av en biståndshandläggare i kommunen. Det är biståndshandläggaren som bestämmer om du blir beviljad ett trygghetslarm. En månadsavgift för trygghetslarmet skickas till dig.
Sjukdomsärenden
Ett trygghetslarm är inte till för akuta sjukdomsärenden. Vid akuta ärenden ring 112. Om du behöver ha råd av en sjuksköterska kan du under dygnets alla timmar ringa sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177.
Biståndshandläggare
0554-191 16
Telefontid: måndag till fredag klockan 8.30–9.30.
Övrig tid går det bra att lämna meddelande och då blir du uppringd så snart som möjligt.
Hälsa, Vård & Insatser
0554-191 00 (Kils kommuns växel)
Sidinformation
- Sidan uppdaterad:
- 27 maj 2024