El och tallolja när Skogsvägen asfalteras
Framtidens asfaltsläggning testas i Kil. När Skogsvägen och Västra torggatan asfalteras ska tallolja och eldrivna maskiner och transporter minska koldioxidutsläppen.
Plötsligt glider en lastbil in på Skogsvägen. Nästan ljudlöst tar den sig fram till asfaltsläggaren och tömmer den svarta massan i asfaltsläggarens kar. Det osar tall av den rykande asfaltmassan.
–Både vi som kommun och entreprenören vill se hur det fungerar att använda eldrivna maskiner och fordon. Förutom klimatvinsterna ger det bättre arbetsmiljö och det även trevligare för de närboende, säger Stefan Björkman, teknisk chef på Kils kommun.
Nya lösningar ska minska klimatavtryck
Tanken är att försöka elektrifiera och klimatanpassa kedjan – från asfaltverk till färdiglagd gata. För projektet har entreprenören samlat anpassade fordon och maskiner i Kil.
– Det här är en näst intill fossilfri entreprenad. Vi använder en ellastbil för att köra asfaltsmassan från verket till Kil. Två ytterligare lastbilar och vår asfaltsläggare är tankad med det förnybara drivmedlet HVO100. När massan är utlagd är det en elvält och en eldriven vibroplatta som packar asfalten, berättar Henrik Sjöholm, teknik- och asfaltsspecialist på Skanska.
Att projektet i Kil lämpar sig bra för att testa elmaskiner och elfordon beror på att platsen ligger så nära asfaltverket och att gatorna som ska asfalteras ligger i anslutning till varandra. Drifttider och laddningsmöjligheter kan annars skapa utmaningar.
Tallolja på Skogsvägen
Istället för asfalt luktar det skog och sågverk när asfalteringen sker. Asfalten som används är en ny typ av asfalt, tillverkad med hjälp av fossilfritt bränsle i Sofiedal bara några kilometer från Kil. Den innehåller en hög andel returasfalt men även förnybara bindemedel där tallolja, från svensk skogsindustri, ersätter en del bitumen. Bitumen utvinns ur råolja och har tidigare utgjort en stor del av asfaltsmassan.
– Vi vill bidra till hållbarhet och är intresserade av att testa hur den här nya typen av asfalt står sig över tid. Efter vintern kan utvärdera och se hur väl den stått emot spårighet, säger Stefan Björkman.
Under 2024 asfalterar Kils kommun 15 000 kvadratmeter och beräknar att besparingen av koldioxidutsläpp blir cirka 25 ton jämfört med traditionell asfalt. Asfalten har tidigare i år lagts även på Dalliden och Ravinvägen.
Ett av Kils kommuns politiskt uppsatt mål är att koldioxidutsläppen i kommunkoncernen ska minska i enligt med Parisavtalet (halvera koldioxidutsläppen fram till 2030 jämfört med nivåerna 1990).
Sidinformation
- Sidan publicerad:
- 4 september 2024