Besök hos Kils golfklubb och Ruds gård

Företagsfredagarna har startat igen efter sommaruppehållet. Den 4 augusti hälsade vi på hos Kils golfklubb och på Ruds gård, navet för Gårdarna i Värmland.

Kils GK, ett kvarts varv runt jorden

Visste du att det spelas ungefär 15 000 golfrundor på Kils golfklubb under en säsong (oftast maj-oktober)? Det och mycket mer fick representanter från Kils kommun veta vid besök under företagsfredagen hos golfklubben.

– Vi vill att alla ska bli sedda och känna sig välkomna hos oss och ser gärna att de som spelat banan ska känna att de spelat bra när de åker hem, berättar ordförande Tage Nordkvist.

Fler medlemmar väntas

Klubben bildades 1984 och 1987 var niohålsbanan klar. Det stora intresset gjorde att klubben byggde ut och den nuvarande 18-hålsanläggning med klubbhus blev klar 1990.  Klubben hade ifjol 837 medlemmar men prognosen för 2017 pekar på en ökning.

Tre heltidsanställda och fyra säsongsanställda ser tillsammans med entreprenörer för shop/utbildning och restaurang till att Kils golfklubbs gäster blir nöjda. Vid Golfhäftets undersökning 2016, rankades Kils GK som Värmlands bästa och Sveriges nionde bästa bana och golfrestaurangen som den bästa golfrestaurangen i landet.

– Men utan alla ideellt arbetande människor som arbetar i kommittéer, styrelser, som golfvärdar och funktionärer och även hjälper till med banan skulle vi inte vara den framgångsrika klubb vi idag är, säger ordförande Nordkvist.

Kommunstyrelsens vice ordförande, Georg Forsberg (C), tackade klubbchef Ninni Berndtsson, ordförande Tage Nordkvist, vik greenkeeper Cermit Bäcklund och Sture Karlsson för besöket.

– Vi har fått med oss en del saker att fundera på när det gäller samverkan, utveckling och gemensam service, inte minst till de drygt 4000 gäster utifrån som golfklubben lockar varje år.

Kuriosa

Med en steglängd på 70 cm och i snitt 10 000 steg per runda motsvarar 15 000 rundor per säsong ett drygt kvartsvarv runt jorden. Under fyra säsonger har golfarna gått drygt ett varv runt jorden.

Gårdarna i Värmland samordnar lokala producenter

En kvinna i förgrunden, flera personer i bakgrunden, i utomhusmiljö

Fredagens andra besök gjorde vi hos Kikki Ahlstedt Karlsson på Ruds gård. Kikki är initiativtagare till Gårdarna i Värmland.

Gårdarna i Värmland är en säljkanal där flera gårdar kan samarbeta under en och samma portal. Idag ingår tolv gårdar som erbjuder olika produkter och tjänster. Det handlar om allt från uthyrning av boende till hantverk, närproducerat kött och andra livsmedel. Via den gemensamma hemsidan marknadsför och säljer medlemmarna sina produkter. Gårdarna i Värmland deltar också i mässor och annat där de kan nå ut till sina målgrupper - såväl privatpersoner som butiker och restauranger.

Två världar förenas

Initiativtagare och vd för Gårdarna i Värmland är entreprenören Kikki Ahlstedt Karlsson. Hon har en bakgrund inom mediebranschen men har också lång erfarenhet av jord- och skogsbruk. Hon driver, sedan 2008, företaget Stopnot Mediakoncept och industritjänster AB och tillsammans med sin man driver hon också en gård med både skogs- och lantbruk.

Nyligen tog hon över Ruds gård, där hon växte upp.

Gården, med flera byggnader och skog, är nu under upprustning och Kikki har stora planer för dess framtid. Bland annat ska hon bygga upp en gårdsbutik här, där produkter från Gårdarna i Värmland ska säljas.

En bygd med potential

Konceptet Gårdarna i Värmland startade Kikki 2014, då som ett Leaderprojekt. Kikki insåg att det fanns stor potential i bygden. Här finns gott om lantbruk med olika inriktningar, men också stora möjligheter till turism med naturupplevelser, uthyrning av boende och annat.

– Det finns många gårdar här som erbjuder produkter av olika slag, men jag insåg att det saknades en säljkanal, säger Kikki.

Utvecklas hela tiden

Konceptet är ännu under utveckling och fler gårdar är på väg in i samarbetet. Utmaningar, men också stora möjligheter väntar.

Vill du veta mer? Besök Gårdarna i Värmlands hemsida. Där presenteras de olika produkterna som erbjuds, men också alla gårdar som ingår.

Korvbitar med tandpetare i

Vill du ha besök? Kontakta Bo Thunberg på telefon 0554-194 13 eller e-post: bo.thunberg@kil.se för att boka in ett möte.

Under företagsbesöken lära kommunen lära sig mer om företagen och deras förutsättningar. Företagarna får chans att ställa frågor eller berätta om sina erfarenheter som företagare i Kil.