2
Störningar

Störningar

2
4
Pågående arb.

Pågående arbeten

4
  •  
  •    
  • Din rättelse/kommentar kommer att mejlas till kommunikationsenheten.
     
    Din rättelse/kommentar kommer att mejlas till kommunikationsenheten.
     
  • Dra reglaget till höger för att skicka formuläret

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil
Fakturaadress
FE 1407
645 88 Strängnäs

Fler kontaktuppgifter

Lean - vårt förbättringsarbete

Går det att skapa en arbetsplats där alla medarbetare trivs och underlättar för kunderna genom att förenkla processer och ta bort slöserier?

Ja, jag tror på det! Vi gör det genom att låta medarbetarnas förslag bli drivkraften i arbetet med ständiga förbättringar.

Vi har en stark tro på våra medarbetares kraft och förmåga att skapa mervärden för invånarna i Kil. Utgångspunkten är vår värdegrund och våra visioner och mål.

Det är skillnad mellan att själv få vara med och utveckla, jämfört med att bli tillsagd att utveckla. Det är när vi känner oss inkluderade som vi växer och kan uppnå högre kvalitet, effektivitet och nytta för de vi är till för.

Mikael Johansson (S)
kommunstyrelsens ordförande

Varför lean?

Vi har valt att arbeta med ständiga förbättringar och lean för att få en gemensam grundfilosofi och gemensamma verktyg. De behövs för att vi ska kunna möta framtidens utmaningar och skapa ett samhälle med bra service för våra invånare.

Vi tror på våra medarbetares vilja att förbättra. Med stöd av lean kan vi tillsammans skapa mervärden för våra invånare.  Genom att ständigt förbättra oss själva och våra processer skapar vi den välfärd som leder oss på rätt spår. Vår vision, Kil – på rätt spår, handlar om just det, att ständigt bli bättre för att vara på rätt spår, nu och i framtiden.

Förbättringsarbete med stöd av lean

Historiskt sett har vi organiserat vårt arbete hierarkiskt med kontroll uppifrån och ner. Anställda har ofta haft lite inflytande, trots att de har den bästa bilden av vad deras verksamhet behöver förbättra och vad som leder till kundnytta.

Vi vill ta tillvara på den kraft de anställda har. Vi är övertygade om att medarbetarna är vår viktigaste resurs och att de vill utvecklas, påverka och skapa nytta. Cheferna ska ge stöd och skapa trygghet så att individ och grupp vågar ta på sig mer ansvar och utmaningar. Förbättringsstödjare (utsedda personer på varje enhet) och chefer ska vara lyhörda och ständigt ”träna” sitt lag i tolkning av värdegrund och filosofi.

I ett tillåtande arbetsklimat utan syndabockar, får alla ta ansvar och utvecklas. Det vinner alla på – vi, våra företag och våra invånare.

Kommunfullmäktiges övergripande mål

  • ”Alla verksamheter ska från 2016 arbeta med ständiga förbättringar genom förändringskonceptet lean”.
  • ”Förbättringsarbetet ska utveckla ledarskapet och leda till att alla medarbetare 2018 känner att arbetet är meningsfullt, att de har inflytande och möjlighet att utvecklas”.
  • ”Senast 2018 ska kommunens organisation ha utvecklats på sådant sätt att samordning, samarbete och bemötande främjar ett modernt arbetssätt”.

Byggstenar för ständiga förbättringar

Vi bygger arbetet på en stark värdegrund och en tydlig lean-filosofi med konkreta verktyg för varje medarbetare.

Byggstenar

  • Värdegrunden är basen för vårt arbete och beskriver hur vi ser på de som är mottagare av den verksamhet vi levererar. Den styr hur vi agerar i olika situationer.
  • Visionen Kil - på rätt spår, är vår framtidsbild. För att nå den måste vi vara flexibla och kunna värdera vilket spår som är rätt, nu och i framtiden.
    • Övergripande mål och principer styr beslut och prioriteringar.
    • Verktygen hjälper oss definiera grundorsaker till upplevda problem/slöserier och metoder som hjälper oss lösa olika uppgifter.

Tack vare ständiga förbättringar kommer vi att kunna möta framtidens utmaningar och skapa goda förutsättningar för Kil att bli en framgångsrik kommun.

Information, kontakt

Vi tar gärna del av dina erfarenheter och delar gärna med oss av våra.

Kontaktpersoner

  • Mikael Johansson (S), kommunalråd             0554 – 191 11
  • Georg Forsberg (C), kommunalråd                  0554 – 191 26
  • Jan-Olov Ragnarsson, kommunchef              0554 – 191 13
  • Dan Granström, förbättringsledare                0554 – 199 87